سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن را که نانخور کم است یکى از دو توانگرى‏اش فراهم است . [نهج البلاغه]

هنرستان قاین(مکانیک خودرو)

Powerd by: Parsiblog ® team.
موتورهای دیزلی(چهارشنبه 87 بهمن 23 ساعت 12:25 صبح )

موتورهای دیزل و نحوه عملکرد آنها

 

بسیار از ما با دیدن کامیون های قدرتمند ده ها تنی و بارهای سنگین آنها به این فکر فرو می رویم که عامل به وجود آمدن این قدرت و گشتاور عظیم چه موتوری است ، در کشور ما بر خلاف موتورهای بنزینی که پیشرفت های نسبتا خوبی داشته اند موتورهای دیزلی هیچ پیشرفتی نداشته و خودروهای سنگین فعلی مثل BENZ 911   ، MACK  ، DAF  یا انواع جدیدتر کامیون های قدرتمند FH12  ، HOWO ، ACROS  و .... همگی از تکنولژی صد در صد واردتی استفاده می کنند .

موتورهای دیزلی در ظاهر شبیه به موتورهای بنزینی بوده و تفاوت آنها فقط در مقاوم تر بودن اجزا و متعلقات و اندازه بزرگتر قطعات آنها می باشد ، مثلا پیستون های قدرتمند – میل لنگ های سخت کاری شده و آهنگری پرسی شده – شاتون های فورجینگی قوی و .... می باشد .

 

 

 

اما تفاوت اصلی این موتورها با موتورهای بنزینی در نحوه سوخت رسانی و نحوه اشتعال سوخت است ، در موتورهای بنزینی سوخت در کاربراتور با هوا مخلوط شده و یا توسط انژکتور به هوا اضافه می شد ولی در موتورهای دیزلی هوای خالص وارد سیلندر شده و به حدی متراکم می گردد که با پاشش سوخت درون محفظه آتشین سیلندر احتراق خود به خود آغاز می شود .

همچنین در موتورهای بنزینی نیاز به تشکیلات جرقه زنی از قبیل کوئل – دلکو – وایر های فشار قوی – شمع – مگنت – یا سیستم های جدیدتر سنسور های الکترونیکی جهت تعیین زمان جرقه می باشد ولی در دیزل احتراق خود به خود بوده و نیاز به موارد فوق نمی باشد ، ( در موتورهای جدید دیزل برای بهبود کیفیت احتراق در کنار انژکتور درون سیلندر یک شمع هم جهت ایجاد به موقع جرقه تعبیه شده است ) .

 

ایجاد فشار در موتور دیزل

 

همانطور که گفته شد در موتور دیزل سوخت با فشار زیاد درون محفظه سیلندر پاشیده می شود ، ما به ابتدای مسیر سوخت در باک میرویم تا سرنوشت آن را از باک تا انژکتور ( درون سیلندر ) بررسی کنیم .

 

پمپ اولیه

 

سوخت از باک توسط پمپ اولیه ( سه گوش ) مکیده می شود ، درون پمپ سه گوش یک پیستون کوچک متصل به دسته پیستون ، فنر ، غلطک که انرژی خود را از بادامک خارج ازمرکز می گیرد ، سوپاپ ورودی و خروجی می باشد .

 

                          

 

وقتی بادامک از زیر غلطک خارج می شود پیستون تحت اثر نیروی فنر به سمت پایین رانده می شود و به علت حرکت سریع آن و ازدیاد حجم در فضای بالای آن سوخت وارد آن فضا می شود ، در کورس دوم با بالا آمدن پیستون فشار افزلیش یافته و سوپاپ خروجی باز می شود و سوخت به فیلتر ها می رود .

 

نحوه عملکرد پمپ اولیه موتور دیزل :

 

 

فیلترها

 

سوخت بر اساس نوع مصرف به طرق مختلفی تصفیه می شود که انواع : موازی – سری موجود است . فیلتر ها معمولا دارای جنس های کاغذی – نمدی – کتانی هستند  که در این میان نوع کاغذی بالا ترین قدرت تصفیه را داشته و در موتورهای کاترپیلار – پرکینز – و ..... که نیاز به دقت تصفیه بالا دارند مورد استعمال دارند .

 

* قسمت های یاد شده جز مدار فشار ضعیف موتور دیزل می باشند .



  • کلمات کلیدی :
  • » سجاد سایه
    »» نظرات دیگران ( نظر)


    لیست کل یادداشت های وبلاگ
    در یک موتور ? سیلندر حجم مفید موتور
    سجاد سایه
    پمپ انژکتور
    موتورهای دیزلی
    پمپ انژکتور
    درباره تسمه تایمینگ پژو 405 - پارس و سمند ، بیشتر بدانیم !
    [عناوین آرشیوشده]
     RSS 
     Atom 

    بازدیدهای امروز: 2  بازدید
    بازدیدهای دیروز: 0  بازدید
    مجموع بازدیدها: 33269  بازدید
    [ صفحه اصلی ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ پارسی بلاگ ]
    [ درباره من ]

    هنرستان قاین(مکانیک خودرو)
    مدیر وبلاگ : سجاد سایه[17]
    نویسندگان وبلاگ :
    yaseer[1]
    mehran[0]

    ما قاینی ها همیشه در همه جا حرفی واسه گفتن داریم البته با همت و نظر شما دوستان
    » آرشیو یادداشت ها «
    » اشتراک در خبرنامه «
     

    Bahar-20

    کد پرواز پرندگان

    دریافت کد ستاره باران وبلاگ

    موتورهای دیزلی - هنرستان قاین(مکانیک خودرو)

    Bahar-20

    کد پرواز پرندگان

    دریافت کد ستاره باران وبلاگ

    موتورهای دیزلی - هنرستان قاین(مکانیک خودرو)